לקחנו את הגלולה האדומה

איך להוציא את המקסימום מוייטנאם

וייטנאם היא ארץ מדהימה, מגוונת, יפיפיה, מרתקת. וייטנאם היא גם ארץ קשוחה ומאתגרת. חווינו את וייטנאם לשלושה חודשים שהיה בהם הכל. גם אוכל מהמם וגם ארוחות מזעזעות, גם נופים יפיפיים וגם שווקים שמוכרים בהם כלבלבים ולא כחיות מחמד. גם סתלבט על החוף וגם טרקים הרריים. גם חיבורים אנושיים מיוחדים ומחממי לב, וגם מפגשים פחות נעימים. הסוד שמאפשר באמת להינות מוייטנאם, הוא בדיוק זה – יש בה הכל אבל כדי להינות באמת ממש מומלץ לחתור לחיבורים אנושיים מדויקים, איכותיים ופתוחי לב, שיפתחו פתח לחוויה אותנטית, אנושית, ייחודית. זה נכון בטיול משפחתי ארוך טווח, וזה נכון שבעתיים בחופשה יחסית קצרה ואינטנסיבית יותר, שבה כל יום משנה.

לקבוע עקרונות מנחים בתכנון הטיול

כדאי להחליט מראש על כמה עקרונות מנחים שיקבעו את איכות הביקור שלכם בוייטנאם. דבר ראשון – אורך הויזה. יש הבדל גדול בין שהייה של חודש, לשהייה של שלושה חודשים, לביקור של עשרה ימים. כל התכנון נגזר מזה. אם אתם מגיעים בטיסה, ולתקופה של פחות מחודש, אתם תקבלו ויזה בכניסה לוייטנאם בשדה התעופה וזה נוח, אבל את הטפסים של הויזה כדאי שתכינו מראש, זה יחסוך לכם הרבה בלבול מוח .

עקרון מנחה שני – על מה לא תוותרו בשום אופן בביקור בוייטנאם. אם אתם שואלים אותנו, ואתם שואלים אותנו – לא לוותר על האלונג ביי! זה פלא עולם, כמה כאלה יש?? וזה באמת מהמם. לעומת זאת, למרות שאנחנו בטלני חוף מושבעים, אם הביקור שלכם קצר, אל תבזבזו זמן על החופים של הדרום, תשקיעו במרכז וייטנאם וצפונה. איזור הוי-אן ודה-נאנג במרכז וייטנאם הוא להיט בעינינו, כי יש בו שילוב של חופים יפים, עיר עתיקה, קולינריה שווה, שופינג שווה, סדנאות מקומיות מעניינות, וגם אופציות טובות ל”נסטינג” לתקופה יותר ממושכת.

ועקרון שלישי שמחזיר אותנו למה שאמרנו בהתחלה – אנשים אנשים אנשים. זה קריטי. בוייטנאם יכולה לפעמים להיות הרגשה קצת קשוחה עבור התייר המערבי, אבל חיבורים אנושיים נכונים עושים את כל ההבדל. למשל, אנחנו ממליצים ללכת לשווקים מקומיים לספוג אווירה ולהתערבב עם האנשים האמיתיים של וייטנאם. ברוב הערים בוייטנאם תוכלו למצוא סטודנטים מקומיים שישמחו לקשקש איתכם כדי לתרגל את האנגלית שלהם, ואתם תרוויחו מפגשים אנושיים אמיתיים.

לפעמים כדאי להיעזר במקומיים

אפשר גם להיעזר בסוכנויות נסיעות ובמקרה כזה אנחנו ממליצים למצוא סוכנויות ותיקות ורצוי כאלו שמכירים כבר את התייר המערבי בכלל והישראלי בפרט. כמה מהחוויות הכי כיפיות שלנו בוייטנאם התאפשרו בזכות מפגשים כאלו, אם זה בשוק או בסמטאות העיר או בסוכנות מקומית שהרגשנו בה שממש רוצים לעזור לנו, הם יצאו מגדרם כדי להשיג לנו את הכרטיסים שרצינו, שבאופן עצמאי לא הצלחנו לרכוש, ועזרו לנו בעוד הרבה פרטים קטנים שעשו הבדל גדול.

כבר אמרנו שוייטנאם היא ארץ קשוחה. לא סתם רבים ניסו לכבוש אותה אך אף אחד לא הצליח. הכשלון הכי מפורסם מבחינה מדינית בוייטנאם הוא מה שאנחנו המערביים קוראים “מלחמת וייטנאם”, בעוד הוייטנאמים מכנים “מלחמת אמריקה”. ישנם אתרים מרתקים שקשורים במלחמה הקשוחה הזאת, ממחילות קו צ’י, הן מחילות הוייט קונג בפאתי העיר הו צ’י מין סיטי, דרך אתרים הסטוריים בעיר הואה ועד ביתו של הו צ’י מין עצמו (שהוא מין גרסה וייטנאמית לבן-גוריון) בהאנוי.

ומה אוכלים?

גם באוכל הם לא משחקים, הוייטנאמים. הם רציניים! המנה המפורסמת ביותר בוייטנאם היא כמובן מרק הפו, מרק ציר עשיר המוגש עם בשרים שונים, נבטים וירקות עליים, לא רק טעים אלא גם שיא הבריאות. אך לא נשכח את מנות הנודלס המעולות, חלקן ייחודיות רק לעיר אחת בוייטנאם, כגון הקאו לאו בהוי אן, את הבאן סאו שהוא ארוחה וסדנת “עשה זאת בעצמך” ביחד, וכמובן את הקפה הוייטנאמי המעולה, שאנחנו ממשיכים לשתות אותו מאז שגילינו אותו בוייטנאם לראשונה לפני כמעט חמש שנים. והבאן מי! אמאלה כמה שלחם זה טעים.

תחבורה בוייטנאם היא נושא מרתק בפני עצמו. אנחנו התרשמנו שעדיף לא לשכור אופנועים וטוסטוסים בוייטנאם, לעומת זאת לשכור אופניים בחלקים השטוחים של המדינה זה נפלא ומאפשר טיול מאד מחובר למקום. הרכבות בוייטנאם הן יקרות אבל אוטובוסים הם אופציה די נוחה ורובם הם “סליפרים”, ויש גם טיסות פנימיות זולות ששווה לבדוק, אנחנו טסנו עם VIET JET והיינו מאד מרוצים.

בגדול, ההחלטה אם לטייל בוייטנאם מצפון לדרום או מדרום לצפון היא החלטה שתשפיע מאוד על אופי הביקור שלכם. דרום לצפון פירושו קודם הו צ’י מין סיטי ואולי חופי הדרום ועד דלתת המקונג, ורק אחר כך האנוי שבצפון, המחוזות הכפריים ההרריים מעליה, האלונג ביי, כשבדרך איזור מרכז וייטנאם שכבר אמרנו שהוא שוס לדעתנו. לעומת זאת צפון לדרום פירושו קודם הטרקים ופלא העולם ולשמור את האנרגיה המטורפת של הו צ’י מין סיטי ואת הצ’יל של חופי הדרום לסוף. עניין של סגנון והעדפה

סוכנות Asiatica היא סוכנות וייטנאמית חמודה, ותיקה, והם אוהבים לעבוד עם קהל ישראלי. הם פנו אלינו ושמחו לבקשתנו לתת הטבה למי שמגיע דרך הגלולה האדומה – שדרוג חינם במבחר טיולי השיט (קרוז), כולל שיט בהאלונג ביי שכבר המלצנו פה בחום, ואם כבר עושים את האלונג ביי, למה לא לעשות את זה עם אפגרייד במתנה.